Ayden-concurrent Stripe heeft aangekondigd dat het 14 procent van zijn personeel gaat ontslaan.

Oprichters Patrick en John Collison nemen in een memo aan het personeel de volledige verantwoordelijkheid en schrijven dat het bedrijf “fouten met grote gevolgen” heeft gemaakt. Daarmee bedoelen ze dat ze veel te optimistisch zijn geweest over de groei en kostenreductie. 

Hoewel het openlijk toegeven van strategische fouten uniek is, zijn die fouten zelf dat niet. Andere techbedrijven hebben vergelijkbare fouten gemaakt als Stripe, een van de meest waardevolle start-ups ooit.

Dit is wat Stripe volgens de oprichters verkeerd heeft gedaan in de afgelopen jaren – en veel andere techbedrijven ook.

Er zijn teveel mensen aangenomen in de nasleep van de pandemie 

“We hebben teveel mensen aangenomen voor de wereld waar we ons in bevinden”, schrijven de gebroeders Collison. Daarom ontslaat Stripe 1.000 werknemers, zo’n 14 procent van het totale personeelsbestand. Daarmee wordt het totale aantal medewerkers teruggebracht naar 7.000, hetzelfde aantal als in februari 2022.

Zij zijn niet de enige techbestuurders die deze fout hebben gemaakt. Zo is e-commerce platform Shopify toen online winkelen tijdens de pandemie een grote vlucht nam, volop personeel gaan aannemen. In juli moest het 10 procent van de medewerkers ontslaan. Ook Klarna, Peleton en Carvana gaven bij ontslagrondes aan dat er geen ruimte meer was voor het massaal aangenomen personeel tijdens de pandemie.

Volgens de website Layoffs.fyi zijn er dit jaar in totaal al 100.000 techmedewerkers ontslagen bij beursbedrijven en met privégeld gefinancierde startups. 

De kosten liepen uit de hand

De oprichters van Stripe schrijven in hun memo: "We hebben de operationele kosten te snel laten groeien. Door het succes dat we bij sommige nieuwe producten zagen, zijn de managementkosten te snel gestegen en is er ruimte gekomen voor inefficiëntie."

Stripe handelt onder meer betalingen af voor bedrijven als Glossier and Substack en groeide in 2021 snel op het gebied van lenen, internationale betalingen en het opsporen van fraude. Volgens de oprichters hebben ze tijdens die snelle uitbreiding te weinig grip gehouden op de kosten.

Ook veel andere techbedrijven hebben ineens het licht gezien en hechten momenteel veel belang aan het onder controle brengen van de kosten. Daar waar privaat gefinancierde startups als Stripe ooit vooral groei moesten laten zien, letten investeerders nu veel meer op het realiseren van groei in combinatie met gezonde winstmarges. 

Nu de sterren voor grote techbedrijven niet meer tot de hemel reiken, hebben bedrijven als Meta plannen aangekondigd om de kosten met 10 procent terug te dringen en zelfs het als uiterst genereus bekendstaande Google is begonnen met het snijden in zakenreizen en bedrijfsborrels.

Er is niet gerekend op een groeivertraging 

Na positieve ontwikkelingen in 2020 en 2021 staan we nu voor "torenhoge inflatie, sterk gestegen energiekosten, hogere rente, lagere investeringsbudgetten en minder geld voor startups", schrijven de oprichters van Stripe.

Ze stellen daar wel bij dat Stripe omdat het betalingen afhandelt "geen dienst is die klanten uit kunnen zetten als het budget daalt". Maar als consumentenbestedingen in de breedte dalen, is Stripe toch kwetsbaar omdat het betaald wordt voor elke transactie die wordt gedaan. En minder transacties betekent minder omzet.

Ook andere bedrijven zijn getroffen door het dalende consumentenvertrouwen. Zo rapporteerde Microsoft onlangs de laagste omzetgroei in vijf jaar, onder andere omdat er minder vraag is naar computers.

Moederbedrijf Meta van Facebook en Instagram kondigde begin dit jaar een personeelsstop aan en is nu van plam voor het eerst in de geschiedenis te gaan snijden in het werknemersbestand.

"Ik had gehoopt dat de economie inmiddels in stabieler vaarwater terechtgekomen zou zijn", zei CEO Mark Zuckerberg in september tegen zijn medewerkers. "Maar dat lijkt nog niet het geval te zijn, dus gaan we wat conservatiever plannen."

Streaminggigant Netflix zag het aantal abonnees voor het eerst in de geschiedenis twee kwartalen op rij dalen en heeft dit jaar al heel wat mensen ontslagen.

Er werd ten onrechte gedacht dat e-commerce net zo populair zou blijven als tijdens de pandemie

"Toen de coronapandemie in 2020 uitbrak, stortte de wereld zich van de ene op de andere dag massaal op e-commerce", schrijven de oprichters van Stripe in hun memo. "We hebben beduidend hogere groeicijfers gezien in 2020 en 2021 dan in eerdere jaren."

Toen de verkopen gedurende de pandemie een duidelijke verschuiving richting online lieten zien, gingen veel techbedrijven er vanuit dat die ontwikkeling permanent zou zijn. Maar in 2022 is de groei van e-commerce weer op een normaal niveau terechtgekomen, omdat consumenten weer zijn gaan shoppen in fysieke winkels en meer geld uitgeven aan reizen en live entertainment.  

Voor fintech-bedrijven is die nieuwe realiteit een grote tegenvaller. Het aandeel Paypal daalde afgelopen vrijdag met 6 procent, nadat het de omzetverwachting naar beneden had bijgesteld. Stripe is geen beursbedrijf, maar heeft de eigen waardering door investeerders in 2022 twee keer naar beneden bijgesteld zien worden.

E-commerce bedrijven als Etsy en Shopify daalden eerder dit jaar ook al na zwakke resultaten. En Wayfair kondigde in mei een personeelsstop van 90 dagen aan. Het wijt dat aan "een grote mate van economische onzekerheid".

Zelfs Amazon moest op de rem trappen en zag het aandeel de afgelopen maand met 13 procent dalen, na naar beneden bijgestelde verkoopverwachtingen voor het vierde kwartaal.

De oprichters van Stripe eindigden hun memo net als zoveel collega's in de techsector met de belofte "te resetten, opnieuw de richting te bepalen en verder te gaan". De vraag waar Stripe en andere techbedrijven voor staan is hoe die nieuwe richting eruit komt te zien, anders dan het simpelweg snijden in de kosten. 

LEES OOK: Hoe twee broers uit een Iers gehucht Stripe uitbouwden tot het waardevolste private techbedrijf ooit – en geduchte concurrent van Adyen